Senast webbpublicerade beslut

  • Beslutsdatum:2018-02-09 Diarienummer:2446-2016

    Socialnämnden i Linköpings kommun får kritik för att nämnden hämtade in utdrag ur misstanke- och belastningsregistret i en barnutredning som inte gällde ett ärende om åtgärder enligt LVU

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2018-01-30 Diarienummer:7054-2016

    Kritik mot Polismyndigheten för att ha brustit i tillsynen av en kvinna som omhändertagits för berusning och för bristande dokumentation

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2018-01-26 Diarienummer:5864-2016

    Kritik mot Polismyndigheten för behandlingen av en kvinna som omhändertagits för berusning

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2018-01-19 Diarienummer:7021-2016

    Försäkringskassan kritiseras för bl.a. långsam handläggning och bristande service i ett ärende om sjukpenning

    Dölj information

    Sammanfattning

    M.G. ansökte om sjukpenning den 21 december 2015. Försäkringskassan fattade beslut i ärendet den 28 november 2016. Den sammanlagda handläggningstiden uppgick därmed till ungefär elva månader. I beslutet konstaterar JO att det har förekommit upprepad passivitet från Försäkringskassans sida. JO anser att det är särskilt anmärkningsvärt att ärendet har legat helt utan åtgärd under drygt fem månader. Enligt JO har Försäkringskassans passiva förhållningssätt fått till följd att handläggningstiden har blivit väsentligen längre än nödvändigt. JO gör även vissa uttalanden i fråga om serviceskyldighet och beslutsutformning.

    Ladda ner beslutet i sin helhet (nytt fönster)

    7021-2016.pdf (182kb)
  • Beslutsdatum:2017-12-27 Diarienummer:2015-2016

    Kritik mot Polismyndigheten för att ca 500 manliga resenärer på en passagerarfärja hölls kvar utan att det fanns något stöd i lag för det

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2017-12-27 Diarienummer:7330-2016

    Kritik mot Polismyndigheten bl.a. för att en person togs med till förhör och hölls kvar för förhör trots att det inte fanns förutsättningar för det

    Läs mer
Sök beslut