Har du eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller av någon som arbetar på en myndighet? Då kan du skicka in en anmälan till JO. Den ansvarige justitieombudsmannen kan då välja att utreda ärendet för att se om myndighetens agerande var felaktigt.
Vem kan anmäla till JO?
Vem som helst kan göra en anmälan. Du behöver inte ha uppnått en viss ålder, inte vara svensk medborgare eller bo i Sverige för att göra en anmälan. Du måste inte heller vara personligen berörd av det du anmäler.
Det är helt gratis att anmäla till JO.
Innan du anmäler
Tänk på att JO:
inte kan ändra en dom eller ett beslut
inte kan besluta om skadestånd
inte utreder klagomål mot exempelvis privata företag, föreningar eller politiker
JO utredervanligtvis inteheller din anmälan om:
den är anonym
händelsen ägde rum för mer än två år sedan
Gör en JO-anmälan
Skicka helst in en anmälan via vårt webbformulär. Det gäller särskilt om din anmälan innehåller känsliga uppgifter.
Om du vill skicka din anmälan via e-post ska den innehålla:
Vilken myndighet och/eller tjänsteperson du klagar på.
Eventuellt diarie- eller ärendenummer hos myndigheten.
En kort beskrivning av händelsen.
När händelsen ägde rum (tänk på att JO sällan utreder händelser äldre än två år).
En förklaring av på vilket sätt du anser att myndigheten och/eller tjänstepersonen har gjort fel.
Kopior av dokument och andra handlingar som visar på det felaktiga agerandet.
Ditt namn, din adress och ditt telefonnummer.
Skicka e-post till: justitieombudsmannen@jo.se Observera – skicka inte länkar i mailet! Vi klickar aldrig på länkar du skickar till oss, utan bifoga istället en bild av sidan eller beskriv innehållet i text.
Viktigt att känna till
JO ger inte juridisk rådgivning och kan inte på förhand säga hur en anmälan kommer att bedömas. Det är vanligt att JO inte utreder anmälan.
Din anmälan med eventuella bilagor blir en allmän handling när den kommer till JO. Det innebär att vem som helst har rätt att ta del av anmälan och de uppgifter i den som inte omfattas av sekretess.
Om JO väljer att utreda anmälan får den anmälda myndigheten/tjänstepersonen reda på namnet på den som skickat in anmälan.
Vanliga frågor om JO-anmälan
JO ger inte juridisk rådgivning och kan inte på förhand säga hur en anmälan kommer att bedömas. Enda sättet att få reda på det är att skicka in en anmälan.
Vanligt att JO inte utreder anmälan
De flesta som gör en JO-anmälan får till svar att JO inte utreder ärendet vidare. Det kan bero på olika saker. En vanlig anledning är att JO nyligen har utrett myndigheten eller ämnet man klagar på i ett liknande ärende. Det kan därför vara bra att kolla upp om JO nyligen har beslutat i ett liknande ärende innan du skickar in din anmälan till oss. Om det finns ett liknande beslut är sannolikheten alltså lägre att JO kommer gå vidare och utreda även din anmälan.
Även om JO inte utreder en anmälan är anmälningarna hjälpsamma eftersom de ger en överblick över myndigheternas arbete. Om du är osäker skadar det därför inte att du skickar in en anmälan ändå.
JO granskar endast aktörer som har befogenhet att utföra uppgifter som innebär så kallad myndighetsutövning. Det gäller till exempel för alla svenska myndigheter och domstolar.
Exempel på aktörer du kan anmäla:
Domstolar
Statliga myndigheter
Kommunala myndigheter
Regionkommunala myndigheter
Tjänstepersoner vid myndigheterna
Vissa privata aktörer, till exempel vissa vårdgivare och friskolor som utför uppgifter som innebär myndighetsutövning (i dessa fall kan JO bara granska den del av verksamheten som innebär myndighetsutövning)
Tänk på att JO inte kan ändra en dom eller ett beslut du har fått från en myndighet eller domstol.
Exempel på aktörer du inte kan anmäla:
Politiker
Privata företag
Fackföreningar
Föreningar
Massmedier
Banker
Försäkringsbolag
Advokater
Privatpraktiserande läkare
Statliga bolag och stiftelser (om det inte är en fråga om myndighetsutövning, till exempel om du har begärt att få ut allmänna handlingar)
Kommunala bolag och stiftelser (om det inte är en fråga om myndighetsutövning, till exempel om du har begärt att få ut allmänna handlingar)
Justitiekanslern (JK)
Nej. JO kan inte ändra en dom eller ett beslut som du har fått från en domstol eller en myndighet.
Är du missnöjd med en dom eller ett beslut ska du i regel överklaga till högre instans inom den tid som anges i domen eller beslutet.
Varje år får JO in över 10 000 anmälningar. De allra flesta som anmäler får till svar att JO inte utreder ärendet vidare.
Varför utreder inte JO?
Anledningarna till att JO inte utreder en anmälan varierar. Det kan handla om att JO inte kan granska den som anmälan riktar sig emot (till exempel om man klagar på en politiker eller ett företag) eller att händelsen i anmälan ägde rum för mer än två år sedan och är inaktuell. Ibland kan anmälan vara så otydligt utformad att JO inte förstår vad saken gäller. Ibland handlar det om att JO av prioriteringsskäl inte går vidare med en utredning.
En annan vanlig anledning är att JO nyligen har utrett det som anmälan tar upp i ett snarlikt ärende. Då är det sällan JO väljer att utreda samma sak igen. Du kan se ett urval av JO:s beslut på vår webbplats för att se om JO har uttalat sig i ett liknande ärende som ditt.
Det kan vara svårt för JO att utreda en anonym anmälan. Det går att vara anonym, men sannolikheten är då stor att JO inte kommer att utreda anmälan.
När du skickar in anmälan handlägger JO ditt ärende i flera steg.
Först registreras din anmälan som ett ärende i JO:s ärendehanteringssystem och får ett diarienummer. Diarienumret används i kontakten mellan dig och JO.
Ditt ärende fördelas till en jurist som blir ansvarig handläggare för ärendet.
Ditt ärende granskas sedan av våra jurister som bedömer om det ska utredas eller inte. Det vanligaste är att det inte utreds.
Om vi beslutar att inte utreda, skriver JO ett beslut om att ärendet avslutas och skickar det till dig. Vanligtvis skriver vi inte något om anledningen till att ärendet avslutas.
Om vi beslutar att gå vidare och utreda ärendet, lånar JO vanligtvis in handlingar och dokument om ärendet från den anmälda myndigheten. JO kan även samla in muntliga upplysningar genom telefonsamtal till myndigheten. Därefter bedömer JO om utredningen ska fortsätta eller om ärendet ska avslutas.
Om vi bedömer att ärendet ska avslutas, skriver JO ett beslut om det och skickar beslutet till dig. Vanligtvis skriver vi inte något om anledningen till att ärendet avslutas.
Om JO bedömer att utredningen ska fortsätta skickar JO din anmälan till myndigheten och begär ett skriftligt svar. I svaret ska myndigheten redovisa sin bedömning av det som har hänt och svara på JO:s frågor. Myndigheten och tjänstepersonerna där är skyldiga att lämna de upplysningar och svar som JO begär. Det innebär att de har en sanningsplikt och måste svara sanningsenligt. När ärendet har gått vidare till detta steg skickar JO information om det till dig.
När myndighetens svar har kommit in skickar JO det till dig så att du får en möjlighet att ge din kommentar på svaret.
JO fortsätter därefter att arbeta med ärendet tills dess att utredningen är klar. JO skriver då ett beslut som skickas till dig och till den berörda myndigheten. I vissa fall skickar JO även beslutet till regeringen, riksdagen eller andra berörda myndigheter. I beslutet redovisar JO sin bedömning av ärendet och kan rikta kritik mot myndigheten och/eller en tjänsteperson för att ha gjort något felaktigt eller olämpligt. Därefter avslutas ärendet.
I de fall JO inte utreder anmälan avslutas ärendet normalt inom en till två månader. Detta gäller majoriteten av alla anmälningar som kommer in till JO.
I de fall JO väljer att gå vidare med en anmälan brukar en mindre utredning ta cirka en till två månader medan en större utredning normalt tar cirka sex till tolv månader.
Om du anser att du eller någon annan har blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteperson på en myndighet kan du vända dig till JO. Du kan inte vända dig till JO om du vill begära skadestånd eller överklaga en dom eller ett beslut som du har fått. Då är det andra instanser du ska vända dig till.
Om du har skyddade personuppgifter bör du i första hand använda dig av vårt webbformulär för JO-anmälan. Där kan du fylla i att du har skyddade personuppgifter.