Har du eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller av någon som arbetar på en myndighet? Då kan du skicka in en anmälan till JO. Den ansvarige justitieombudsmannen kan då välja att utreda ärendet för att se om myndighetens agerande var felaktigt.

Vem kan anmäla till JO?

Vem som helst kan göra en anmälan. Du behöver inte ha uppnått en viss ålder, inte vara svensk medborgare eller bo i Sverige för att göra en anmälan. Du måste inte heller vara personligen berörd av det du anmäler.

Det är helt gratis att anmäla till JO.

Innan du anmäler

Tänk på att JO:

  • inte kan ändra en dom eller ett beslut
  • inte kan besluta om skadestånd
  • inte utreder klagomål mot exempelvis privata företag, föreningar eller politiker

JO utreder vanligtvis inte heller din anmälan om:

  • den är anonym
  • händelsen ägde rum för mer än två år sedan

Gör en JO-anmälan

Skicka helst in en anmälan via vårt webbformulär. Det gäller särskilt om din anmälan innehåller känsliga uppgifter.

Andra sätt att anmäla

Posta

Om du vill posta din anmälan till JO ska den innehålla:

  • Vilken myndighet och/eller tjänsteperson du klagar på.
  • Eventuellt diarie- eller ärendenummer hos myndigheten.
  • En kort beskrivning av händelsen.
  • När händelsen ägde rum (tänk på att JO sällan utreder händelser äldre än två år).
  • En förklaring av på vilket sätt du anser att myndigheten och/eller tjänstepersonen har gjort fel.
  • Kopior av dokument och andra handlingar som visar på det felaktiga agerandet.
  • Ditt namn, din adress och ditt telefonnummer.

Skicka din post till:
Riksdagens ombudsmän (JO)
Box 16327
103 26 Stockholm

Anmälningsblankett för att skriva ut (PDF)

Faxa

Om du vill faxa din anmälan till JO ska den innehålla:

  • Vilken myndighet och/eller tjänsteperson du klagar på.
  • Eventuellt diarie- eller ärendenummer hos myndigheten.
  • En kort beskrivning av händelsen.
  • När händelsen ägde rum (tänk på att JO sällan utreder händelser äldre än två år).
  • En förklaring av på vilket sätt du anser att myndigheten och/eller tjänstepersonen har gjort fel.
  • Kopior av dokument och andra handlingar som visar på det felaktiga agerandet.
  • Ditt namn, din adress och ditt telefonnummer.

Faxa till: 08-21 65 58

Anmälningsblankett för att skriva ut (PDF)

Skicka e-post

Om du vill skicka din anmälan via e-post ska den innehålla:

  • Vilken myndighet och/eller tjänsteperson du klagar på.
  • Eventuellt diarie- eller ärendenummer hos myndigheten.
  • En kort beskrivning av händelsen.
  • När händelsen ägde rum (tänk på att JO sällan utreder händelser äldre än två år).
  • En förklaring av på vilket sätt du anser att myndigheten och/eller tjänstepersonen har gjort fel.
  • Kopior av dokument och andra handlingar som visar på det felaktiga agerandet.
  • Ditt namn, din adress och ditt telefonnummer.

Skicka e-post till: justitieombudsmannen@jo.se
Observera – skicka inte länkar i mailet! Vi klickar aldrig på länkar du skickar till oss, utan bifoga istället en bild av sidan eller beskriv innehållet i text.

Viktigt att känna till

  • JO ger inte juridisk rådgivning och kan inte på förhand säga hur en anmälan kommer att bedömas. Det är vanligt att JO inte utreder anmälan.
  • Din anmälan med eventuella bilagor blir en allmän handling när den kommer till JO. Det innebär att vem som helst har rätt att ta del av anmälan och de uppgifter i den som inte omfattas av sekretess.
  • Om JO väljer att utreda anmälan får den anmälda myndigheten/tjänstepersonen reda på namnet på den som skickat in anmälan.

Vanliga frågor om JO-anmälan

Mer information