JO söker kommunikatör med pressansvar

Vi söker dig som är en driven och lyhörd kommunikatör och som vill utvecklas tillsammans med oss.

Kommunikationsenheten på JO är liten, därför har du stor frihet i ditt arbete och kan få hugga i där det behövs. Men dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak
vara att:

  • Ansvara för myndighetens presskommunikation genom att utveckla, skapa rutiner, genomföra och förvalta.
  • Utveckla tillgängliggörandet av JO:s granskningar med syfte att media ska kunna ta del på de sätt de önskar och behöver.
  • Vara första linjens presskontakt och tillhandahålla god och snabb service under arbetstid på vardagar.
  • I samverkan med ombudsmännen, myndighetens avdelningar och enheter producera pressmeddelanden och andra tillhörande underlag.
  • Förvalta och utveckla innehållet på myndighetens nya webbplats så att våra målgrupper får vägledning av våra beslut och förstår när och hur man kan kontakta JO. Det kan innebära att skriva webbtexter men kan lika gärna handla om att göra pedagogiska filmer.
  • Utveckla och genomföra relevanta utbildningar inom kommunikationsområdet för medarbetare på JO.
  • Kontinuerligt omvärldsbevaka och mäta effekten av kommunikationsarbetet.
  • Producera annat relevant kommunikationsmaterial om JO.


Din kompetens och erfarenhet
Vi vill att du har en akademisk utbildning inom kommunikation eller annan inriktning som vi bedömer relevant. Du ska ha minst tre års aktuell erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete med fokus på press och målgruppsanpassad kommunikation. Du ska också ha minst tre års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete med webb som kommunikationskanal. Vi vill att du har erfarenhet av kommunikationsstöd till ledning och verksamhet samt erfarenhet av att ta fram och genomföra utbildningar inom kommunikation. Du är en driven skribent och har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska. Du är du van vid att skapa och utveckla rutiner i ditt arbete, har erfarenhet av enklare filmproduktion samt grafisk formgivning. Eftersom JO:s uppgift är att granska andra myndigheter är det ett krav att du har erfarenhet av att ha arbetat med kommunikation på myndighet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunikationsarbete på myndighet med tillsynsansvar, kunskap om tillgänglighetskrav för myndighetskommunikation och grundläggande kunskap om GDPR.

Samtliga erfarenheter ska kunna styrkas och påvisa gott resultat. Arbetsprover kan förekomma.

Dina egenskaper
För att trivas hos oss behöver du vara en självgående, trygg och ansvarstagande person med gott omdöme. Du sätter upp höga mål för dig själv och arbetar fokuserat för att uppnå dem. Du gillar att hjälpa andra, skapa kontakter, underhålla relationer och har en vilja att leverera lösningar inom ditt ansvarsområde. Du är van vid att arbetsleda dig själv i det som behövs göras i det vardagliga och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Välkommen med din ansökan!

Anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse men gärna 1 januari 2025.

JO tillämpar individuell lönesättning.

Tjänsten är placerad på kommunikationsenheten. JO:s kontor ligger vid Kungsträdgården i Stockholm. Arbetet utförs i huvudsak på plats med möjlighet till distansarbete när verksamheten tillåter.

JO vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i verksamheten.

Upplysningar om tjänsten lämnas av kommunikationschef Helena Håkansson, 08-786 44 39.

Fackliga företrädare är för SACO Mattias Karlsson och för ST Lucie Andersson. Båda nås på tel. 08-786 51 00.

Skriftlig ansökan med meritförteckning och personligt brev ska senast den 5 september 2024 ha kommit in till Riksdagens ombudsmän (JO), Box 163 27, 103 26 Stockholm eller till e-post rekrytering@jo.se Märk din ansökan med diarienummer ”ADM 164-2024”.

På jo.se finns information om hur vi behandlar personuppgifter.

 

 

 

 

Publicerat: 2024-08-14