JO söker sekreterare

Om tjänsten

Arbetsuppgifterna som sekreterare innefattar expediering av beslut, diarieföring, skriftliga och muntliga kontakter med myndigheter, beställning av handlingar, viss redigering av texter samt bokning av resor med mera. I arbetsuppgifterna ingår även omfattande kontakter med allmänheten, huvudsakligen på telefon. Som sekreterare deltar du även i utvecklingen av kansliets verksamhet. Tjänsten är placerad på en av JO:s tillsynsavdelningar.

Din kompetens och erfarenhet

Ska-krav:

  • Gymnasial utbildning
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som beskrivs i annonsen
  • Mycket goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift
  • God IT/systemvana
  • Vana av att arbeta i digitalt ärendehanteringssystem

Meriterande:

  • Högskolestudier eller andra eftergymnasiala studier gärna med administrativ inriktning
  • Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning
  • Kunskaper i engelska språket
  • Erfarenhet av att ha arbetat med digitaliseringsprojekt

Personliga egenskaper:

För att lyckas i arbetet behöver du både ha god förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar och att samarbeta med andra. Du är lugn och stabil, strukturerad, mycket noggrann och har lätt för att överblicka, planera och prioritera ditt arbete. Du trivs i en serviceinriktad roll, är flexibel och inte rädd för att hoppa in och hjälpa till där det behövs. Är du en engagerad, initiativrik och positiv person kommer du att trivas på din nya arbetsplats. Vidare uppskattar vi din problemlösningsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid (sex månaders provanställning tillämpas). Tillträde enligt överenskommelse. JO tillämpar individuell lönesättning.

Tjänsten är placerad i Stockholm. JO:s lokaler är centralt belägna vid Kungsträdgården i Stockholm. Det är inte aktuellt med distansarbete för den här tjänsten.

JO vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i verksamheten.

Kontaktuppgifter/Ansökan

Du söker tjänsten via annonsen hos Adecco och där klicka på ”Ansök”-knappen. Vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2022-08-28.

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Ulrika Struve via Adecco 023-70 55 96 alt. ulrika.struve@adecco.se.

Upplysning om tjänsten lämnas av kanslichef eller tf kanslichef på JO, som nås på tel. 08-786 51 00.

Fackliga företrädare är för SACO Annika Aula och för ST Peter Karlén, båda nås fram till och med 15 juli och efter 15 augusti på tel. 08-786 51 00.

Om Justitieombudsmannen (JO)

JO granskar på riksdagens uppdrag att statliga och kommunala myndigheter följer lagar och andra författningar i sin verksamhet. Tillsynen är särskilt inriktad på att kontrollera att myndigheterna följer grundlagens krav på opartiskhet och saklighet, liksom att den enskildes grundläggande fri- och rättigheter respekteras. Det främsta syftet med JO:s verksamhet är att främja rättssäkerheten. Hos JO arbetar drygt 80 personer, varav ca 60 är jurister. 

Senast uppdaterad 2022-06-30