JO Thomas Norling kritiserar Sigtuna kommun för bristande hantering av tre domar som hade återförvisats från förvaltningsrätten
Vård- och omsorgsnämnden i Sigtuna kommun avslog vid tre tillfällen en enskilds ansökan om personlig assistans enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Detta trots att förvaltningsrätten vid upprepade tillfällen slog fast att den enskilde hade rätt till insatsen och återförvisade målet till nämnden endast för prövning av omfattningen av den enskildes behov.
– Konsekvensen av nämndens handläggning blev att den enskilde fick vänta i drygt fyra år på att få sin sak slutligt prövad. Detta är helt oacceptabelt och nämnden förtjänar allvarlig kritik, säger Thomas Norling.
I februari 2020 ansökte den enskilde om fortsatt personlig assistans hos Vård- och omsorgsnämnden i Sigtuna. Nämnden avslog ansökan varpå den enskilde överklagade beslutet. I juli 2021 upphävde förvaltningsrätten nämndens beslut, förklarade att den enskilde hade rätt till personlig assistans och återförvisade målet till nämnden för prövning av omfattningen av den enskildes behov.
Nämnden fattade ett nytt beslut i november 2021, genom vilket ansökan om personlig assistans återigen avslogs, nu med motiveringen att hon inte omfattades av en personkrets som har rätt till insatser enligt LSS. Personen överklagade även detta beslut och i januari 2023 upphävde förvaltningsrätten beslutet och återförvisade målet på nytt till nämnden för prövning av omfattningen av den enskildes behov. Förvaltningsrätten konstaterade att nämnden inte hade följt anvisningarna i den tidigare domen.
Nämnden avslog i april 2023 den enskildes ansökan på nytt, med motiveringen att den enskilde inte hade medverkat till utredningen. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten som i oktober 2023 upphävde beslutet och för en tredje gång återförvisade målet till nämnden. Förvaltningsrätten konstaterade att nämnden genom de två tidigare domarna i juli 2021 och januari 2023 haft att pröva omfattningen av den enskildes behov, och att nämnden fortsatt inte hade följt domstolens anvisningar i dessa avgöranden.
I februari 2024 avslog nämnden åter den enskildes ansökan om personlig assistans, med motiveringen att de grundläggande behoven var ringa. Den enskilde överklagade även detta beslut till förvaltningsrätten, som konstaterade att det framstod som utsiktslöst att återigen återförvisa målet till nämnden. I april 2024 biföll rätten överklagandet och förklarade att den enskilde hade rätt till personlig assistans av viss angiven omfattning.
Förvaltningsrätten har således vid upprepade tillfällen bedömt att den enskilde hade rätt till personlig assistans och återförvisat målet till nämnden för prövning av omfattningen av den enskildes behov. Trots detta har nämnden efter återförvisningarna fattat nya beslut varigenom den enskildes ansökan om personlig assistans avslagits på olika grunder. Vid ett tillfälle har nämnden dessutom tillämpat fel lagstiftning vid prövningen av ärendet.
– Jag ser mycket allvarligt på det inträffade. Det är anmärkningsvärt att nämnden, utöver att fatta beslut i strid med förvaltningsrättens uttalade anvisningar, även har tillämpat fel lagstiftning vid prövningen av den enskildes ansökan, säger Thomas Norling.
JO konstaterar att det har funnits grundläggande kunskapsbrister inom förvaltningen när det kommer till bl.a. hanteringen av återförvisade mål.
– Det här ärendet handlar om de svårigheter att ta tillvara sina rättigheter som enskilda kan drabbas av på grund av att en myndighet inte riktigt förmår att handlägga sina ärenden utifrån de krav som ställs på en god förvaltning. Ärendet är viktigt eftersom det ger ett exempel på en myndighet som har haft att tillämpa bestämmelser i LSS, som är en rättighetslag, men upprepat visat att den saknat såväl kompetens för det som en tillräcklig förståelse för de krav som ställs för att handläggningen ska vara rättssäker, säger Thomas Norling.
Mot bakgrund av nämndens allvarliga brister i detta ärende och då JO i flera tidigare beslut under 2025 riktat kritik mot olika socialnämnder för hur de handlagt ärenden enligt LSS har JO beslutat att skicka en kopia av detta beslut till Inspektionen för vård och omsorg för kännedom.
Om JO
JO granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras verksamhet. Ett särskilt fokus finns på sådana regler som rör människors rättigheter i förhållande till det allmänna. JO arbetar både med att utreda anmälningar från enskilda personer och undersökningar på eget initiativ. Det finns fyra justitieombudsmän som väljs av riksdagen. Ombudsmännen har olika ansvarsområden och är helt självständiga i sitt arbete och i sina beslut.
Presskontakt
Vår presstjänst hjälper gärna dig som journalist med information eller att komma i kontakt med rätt person på myndigheten. Presstelefonen har nummer 08-786 65 00 och är bemannad vardagar 8.30-16.30.
För övriga frågor kontakta vår växel på telefon 08-786 51 00 vardagar 09.00-11.30 och 13.00-15.00. Du kan även kontakta oss via e-post justitieombudsmannen@jo.se.