JO inspekterar regelbundet myndigheter och domstolar

Vid en inspektion går justitieombudsmannen och medarbetare igenom akter och andra dokument. Man träffar myndighetens ledning och tjänstemän och diskussioner förs under inspektionens gång.

Inspektionen avslutas med att ombudsmannen inför myndighetens ledning redogör för de eventuella felaktigheter och brister som har noterats under inspektionen och vilka åtgärder som bör vidtas för att avhjälpa dessa. En fråga som inte har kunnat lösas under inspektionsbesöket kan leda till att ombudsmannen tar ett initiativ, det vill säga lägger upp ett nytt ärende som utreds av JO.

Inspektionerna dokumenteras med inspektionsprotokoll.

Opcat-inspektioner

I sin roll som nationellt besöksorgan – på engelska kallat National Preventive Mechanism, NPM – inspekterar JO platser där människor är frihetsberövade. Besöken dokumenteras med protokoll. Läs mer om Opcat och ta del av Opcat-protokollen.

Senast publicerade protokoll

  • Inspektion av Socialnämnden i Olofströms kommun den 4–6 mars 2025
    JO:s uttalande i korthet: JO genomförde den 4–6 mars 2025 en inspektion av Socialnämnden i Olofströms kommun. Inspektionen omfattade nämndens handläggning av ärenden som rör barn och unga samt familjerättsliga ärenden. Vid inspektionen uppmärksammades flera allvarliga brister i nämndens handläggning. Det kom t.ex. fram att nämndens dokumentation var så ofullständig att JO:s medarbetare inte i varje ärende kunde bilda sig en klar uppfattning om nämndens handläggning. Vidare upptäcktes ett antal brister som inger oro från ett rättssäkerhetsperspektiv. Det gällde bl.a. kommunicering av beslutsunderlag, överklagandehänvisningar och rutiner för att säkerställa att lagstadgade tidsfrister hålls. Det kom också fram att nämnden inte alltid gjorde konkreta och individualiserade bedömningar av barnets bästa och av barnets rätt att komma till tals. I de familjerättsliga ärendena fanns omfattande brister i nämndens handläggning av s.k. vårdnads-, boende- och umgängesutredningar, både avseende långa handläggningstider och i fråga om utredningarnas innehåll. I några fall anser JO att nämnden ska kritiseras för sin handläggning och i två frågor har JO funnit skäl att uttala allvarlig kritik mot nämnden. Inspektion av Socialnämnden i Olofströms kommun den 4–6 mars 2025, dnr 9348-2024 ReadSpeakerLyssna på Inspektion av Socialnämnden i Olofströms kommun den 4–6 mars 2025, dnr 9348-2024
  • Inspektioner av anstalten Gävle och häktet Bomhus den 11–13 februari 2025
    Inspektionerna i korthet: JO har i stora delar fått ett gott allmänt intryck av båda verksamheterna och lyfter särskilt fram personalens bemötande av de intagna. Det uppmärksammades emellertid vissa brister beträffande den fysiska miljön, t.ex. att det saknas toalettdörrar i dubbelbelagda bostadsrum. Det framkom att häktet har en avdelning för intagna som av olika anledningar inte bedöms kunna vara placerade i gemensamhet. Trots att dessa intagna inte har restriktioner eller är avskilda behandlas de som om det är fallet och det verkar inte finnas någon tidsgräns för placeringen. JO uttalar att ordningen är helt oacceptabel och understryker att Kriminalvården har en skyldighet att se till att häkteslagens regler om gemensamhet upprätthålls. I protokollet behandlar JO även frågor om rapportering av otillåten och otillbörlig påverkan av personal. Hennes intryck är att även sådant som rimligen borde ses som legitima uttryck för t.ex. missnöje från intagna rapporteras. JO anser att detta är oroväckande och förutsätter att anstalts- och häktesledningen i det fortsatta arbetet särskilt betonar vikten av en tydlig och omdömesgill rapportering. Före inspektionerna hade handlingar i ärenden om avskildhet och misskötsamhet hämtats in och granskats. JO konstaterar i den delen sammanfattningsvis att den formella handläggningen i allt väsentligt skett i enlighet med relevant reglering. Hon uppmärksammar dock bl.a. att såväl häktet som anstalten i vissa fall dröjt en inte obetydlig tid med att underrätta den intagne om ett sådant beslut och att häktet behöver skapa rutiner för att säkerställa att löpande omprövning äger rum. JO uttalar sig också om andra frågor, såsom information till intagna, deras kontakter med advokater, rätten till utomhusvistelse och häktesplaner. Inspektioner av anstalten Gävle och häktet Bomhus den 11–13 februari 2025, dnr 260-2025 och 261-2025 ReadSpeakerLyssna på Inspektioner av anstalten Gävle och häktet Bomhus den 11–13 februari 2025, dnr 260-2025 och 261-2025
  • Inspektion av Ekobrottsmyndigheten, Första ekobrottskammaren i Stockholm, den 26 och 27 november samt den 5 december 2024
    Inspektionen i korthet: Inspektionen var huvudsakligen inriktad på en granskning av ekobrottskammarens löpande utrednings- och lagföringsverksamhet. JO konstaterar att hans samlade intryck är att verksamheten fungerar väl. Vid inspektionen kom det fram bl.a. att det generellt endast förekom ett fåtal dokumenterade direktiv från åklagaren till utredarna, vilket försvårade granskningen. JO understryker vikten av dokumentation av åtgärder som vidtas i en förundersökning. JO gör även uttalanden om framställningar om kvarstad och beslut om förvar. I protokollet redogör JO också för en fråga om brister i diarieföringen av allmänna handlingar vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor. JO kommer att inleda ett särskilt ärende och inom ramen för det begära att Ekobrottsmyndigheten rapporterar till JO vilka åtgärder som vidtagits och resultatet av dessa. Protokoll 8015-2024_Inspektion av Ekobrottsmyndigheten, Första ekobrottskammaren i Stockholm, den 26 och 27 november samt den 5 december 2024 ReadSpeakerLyssna på Protokoll 8015-2024_Inspektion av Ekobrottsmyndigheten, Första ekobrottskammaren i Stockholm, den 26 och 27 november samt den 5 december 2024