JO inspekterar regelbundet myndigheter och domstolar

Vid en inspektion går justitieombudsmannen och medarbetare igenom akter och andra dokument. Man träffar myndighetens ledning och tjänstemän och diskussioner förs under inspektionens gång.

Inspektionen avslutas med att ombudsmannen inför myndighetens ledning redogör för de eventuella felaktigheter och brister som har noterats under inspektionen och vilka åtgärder som bör vidtas för att avhjälpa dessa. En fråga som inte har kunnat lösas under inspektionsbesöket kan leda till att ombudsmannen tar ett initiativ, det vill säga lägger upp ett nytt ärende som utreds av JO.

Inspektionerna dokumenteras med inspektionsprotokoll.

Opcat-inspektioner

I sin roll som nationellt besöksorgan – på engelska kallat National Preventive Mechanism, NPM – inspekterar JO platser där människor är frihetsberövade. Besöken dokumenteras med protokoll. Läs mer om Opcat och ta del av Opcat-protokollen.

Senast publicerade protokoll

  • Inspektion av Arbetsförmedlingens handläggning av ärenden om utlämnande av allmänna handlingar, 19-20 november 2024
    JO:s uttalande i korthet: JO har genomfört en inspektion av Arbetsförmedlingens handläggning av ärenden om utlämnande av allmänna handlingar. Granskningen indikerade att Arbetsförmedlingen överlag handlägger framställningar om att få ta del av allmänna handlingar skyndsamt. JO är dock kritisk till att flera granskade ärenden hade orimligt långa handläggningstider och att skyndsamhetskravet i tryckfrihetsförordningen inte hade uppfyllts i dessa ärenden. Det förekom också ärenden där Arbetsförmedlingen dröjde med att fatta ett överklagbart myndighetsbeslut efter begäran om det, vilket JO är kritisk till. Arbetsförmedlingen får även kritik för bl.a. brister vid registrering av handlingar och dokumentation av uppgifter, för att inte ha uppfyllt kravet på tillgänglighet när enskilda velat ta del av handlingar på stället och för vissa brister i hanteringen av överklaganden. Vid inspektionen gjordes iakttagelser som ger JO anledning att göra en fördjupad utredning av Arbetsförmedlingens hantering av frekventa och omfattande framställningar om att få ta del av allmänna handlingar. JO har därför fattat beslut om att i ett särskilt ärende genomföra en sådan utredning. Inspektion av Arbetsförmedlingens handläggning av ärenden om utlämnande av allmänna handlingar,19–20 november 2024 ReadSpeakerLyssna på Inspektion av Arbetsförmedlingens handläggning av ärenden om utlämnande av allmänna handlingar,19–20 november 2024
  • Inspektion av Förvaltningsrätten i Karlstad den 15–17 oktober 2024
    Protokollet i korthet: Den 15–17 oktober 2024 genomförde chefsJO en inspektion av Förvaltningsrätten i Karlstad. Inspektionen genomfördes bl.a. i syfte att följa upp handläggningstiderna vid domstolen med anledning av att chefsJO tidigare riktat kritik mot domstolen i detta avseende. ChefsJO:s övergripande intryck är att Förvaltningsrätten i Karlstad är en väl fungerande domstol även om det finns vissa utmaningar. Vid inspektionen konstaterades att handläggningstiderna i flera måltyper varit långa och att domstolen måste fortsätta arbetet med att säkerställa att målen hanteras på ett effektivt sätt och inom rimlig tid. Det är dock positivt att handläggningstiderna har förbättrats något under senare tid och detta särskilt beträffande skattemålen. I protokollet tar chefsJO även ställning till de iakttagelser som gjordes i övrigt vid inspektionen. Han gör uttalanden om bl.a. den inledande granskningen av mål, informationsbladet som skickas ut när handläggningen av ett mål påbörjas och rättelse av dom. Inspektion av Förvaltningsrätten i Karlstad den 15–17 oktober 2024, 8177-2024 ReadSpeakerLyssna på Inspektion av Förvaltningsrätten i Karlstad den 15–17 oktober 2024, 8177-2024
  • Inspektion av Värmlands tingsrätt den 15-17 oktober 2024
    Inspektionen i korthet: Den 15–17 oktober 2024 genomförde chefsJO en inspektion av Värmlands tingsrätt. Vid inspektionen uppmärksammades att det i flera av de äldsta brottmålen förekom utdragna handläggningstider som huvudsakligen berodde på dröjsmål med att sätta ut målen till huvudförhandling. Detta gällde såväl efter att åtal väckts som efter att huvudförhandlingar ställts in. Det förekom även dröjsmål med att utfärda stämning. Det övergripande intrycket av tingsrättens äldsta tvistemål var att de genomgående präglades av långa handläggningstider och bristande processledning. De processuella verktyg som finns för att driva målen framåt hade använts i en mycket begränsad utsträckning och det saknades ofta en plan för beredningen av målen. ChefsJO konstaterar att tingsrätten har haft utmaningar med arbetsmiljöproblem och kompetensförsörjning. Han är trots det mycket kritisk till de långa handläggnings-tiderna och den bristande hanteringen av målen. I protokollet gör chefsJO också några uttalanden om bl.a. häktningsfrågor och ungdomsmål. Inspektion av Värmlands tingsrätt den 15–17 oktober 2024, 8127-2024 ReadSpeakerLyssna på Inspektion av Värmlands tingsrätt den 15–17 oktober 2024, 8127-2024