Förnyad kritik mot Inspektionen för vård och omsorg för långsam handläggning av två klagomålsärenden. Även uttalanden om myndighetens handläggningstider generellt i sådana ärenden
JO har under senare år i flera beslut kritiserat IVO för långsam handläggning av klagomålsärenden.
I anmälningar till JO framkom klagomål mot IVO gällande långsam handläggning av två klagomålsärenden. I det ena ärendet uppgick handläggningstiden till drygt två år och sex månader. I det andra ärendet var handläggningen fortfarande pågående och handläggningstiden uppgick till mer än två år och åtta månader. ChefsJO konstaterar att handläggningstiderna klart har överstigit vad som är rimligt och godtagbart och kritiserar IVO för den långsamma och passiva handläggningen. Myndigheten får även kritik för att en av anmälarna inte har underrättats i enlighet med 11 § förvaltningslagen om att avgörandet i ärendet skulle bli väsentligt försenat.
ChefsJO konstaterar vidare att det av utredningen framgår att IVO:s handläggningstider i klagomålsärenden fortfarande generellt sett är för långa.
ChefsJO avser att även fortsättningsvis följa myndighetens utveckling på området.
Mot bakgrund av att Riksrevisionen genomför en granskning av IVO:s hantering av klagomål på hälso- och sjukvårdsområdet lämnar chefsJO över en kopia av beslutet till Riksrevisionen för kännedom.