Tillbaka till söka beslut

Anmälan mot ett universitet angående bl.a. ändring av ett betygsbeslut. Även allmänna uttalanden om lärosätens ansvar för att information om t.ex. resultat som förmedlas till studenter via lärplattformar och andra system är tydlig och korrekt

Genom ett utskick från lärplattformen Canvas fick en student information om att hon hade fått ett godkänt betyg på en inlämningsuppgift. Senare samma dag fick hon genom ett nytt utskick information om att betyget hade ändrats till underkänt. Studenten gjorde gällande att det hade skett en otillåten ändring av ett betygsbeslut. Universitetet uppgav att det första utskicket hade skett av misstag p.g.a. en felinställning och att den första bedömningen hade varit preliminär och intern.

ChefsJO konstaterar att kursen i fråga har innehållit vissa obligatoriska moment i form av inlämningsuppgifter. Han finner inte skäl att ifrågasätta universitetets uppgift om att det inte har varit möjligt att få ett betyg på kursen förrän alla moment klarats av. Som en följd av detta har de två utskicken från Canvas inte inneburit att ett betygsbeslut har meddelats respektive ändrats.

Avslutningsvis uttalar chefsJO att det är viktigt att den kommunikation som sker via lärplattformar och andra system är tydlig och att korrekt information om t.ex. bedömningar förmedlas till studenterna. I det här fallet har studenterna fått information om en preliminär, intern bedömning som aldrig var avsedd att nå dem. Vidare har informationen i utskicken gett intrycket av att betygsbeslut har meddelats, vilket inte har varit fallet. ChefsJO framhåller att det är varje lärosätes ansvar att säkerställa att den information som förmedlas till studenter är korrekt och tydlig.

Tillbaka till söka beslut