Tillbaka till söka beslut

Återrapportering från Försäkringskassan avseende hanteringen av ärenden där den enskilde har ombud

Efter att Försäkringskassan under flera år återkommande har fått kritik från JO för bristande hantering i ärenden där enskilda har haft ombud, har JO följt upp myndighetens arbete med detta. Bristerna har bl.a. handlat om att Försäkringskassan har skickat beslut och kommuniceringsbrev direkt till enskilda trots att de har haft ombud.

JO konstaterar att det inte har skett någon stabil och påtaglig förbättring av hanteringen, vilket är bekymmersamt. Han framhåller att Försäkringskassan har en skyldighet att komma till rätta med de identifierade problemen.

JO ser positivt på att Försäkringskassan har vidtagit vissa åtgärder, men ställer sig frågande till hur omfattande arbetet har varit. Hans uppfattning är att myndigheten fortfarande inte har tagit ett helhetsgrepp om frågan och inte heller tagit den på tillräckligt stort allvar.

Enligt Försäkringskassan saknar myndigheten för närvarande ekonomiska förutsättningar för att utveckla sina ärendehanteringssystem på det sätt som skulle behövas. JO konstaterar dock att resursbrist utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv inte kan tjäna som en förmildrande omständighet vid den rättsliga granskning som JO har att utföra och uttalar att det är av stor vikt att Försäkringskassan kommer till rätta med problemen inom överskådlig tid.

JO är mycket kritisk till det som har kommit fram i ärendet och finner skäl att skicka beslutet för kännedom till regeringen.

Tillbaka till söka beslut