Tillbaka till inspektionsprotokoll

Inspektion av Ångermanlands tingsrätt den 14, 15 och 20 april 2026

JO:s uttalande i korthet: Tingsrättens verksamhet framstod i huvudsak som välfungerande. I de granskade målen förekom dock i några fall längre perioder av stillestånd i handläggningen. När det gäller tvistemålen iakttogs även brister i domstolens processledning. Enligt chefsJO bör domstolen kunna förkorta sina handläggningstider i tvistemål genom en mer aktiv processledning, inte minst omsorgsfullt upprättade tidsplaner som i regel bör innehålla tid för planerad huvudförhandling. När det gäller de dispositiva målen kan stupstocksförelägganden och andra processuella verktyg som rättegångsbalken erbjuder med fördel användas i högre utsträckning. Handläggningen av de förenklade tvistemålen var dock mycket bra.

Tingsrätten har under många år haft svårt att rekrytera ordinarie domare och saknar för närvarande i praktiken tre rådmän. Bemanningsproblemet har hanterats med hjälp av bl.a. pensionerade domare. Vid inspektionen framkom att tingsrätten har vidtagit flera åtgärder för att förbättra sina möjligheter att anställa domare, bl.a. verka för rimliga arbetsförhållanden på domstolen, samarbeta med närliggande domstolar och bedriva ett offensivt rekryteringsarbete. Åtgärderna har dock ännu inte gett önskat resultat. ChefsJO finner det glädjande att tingsrättens verksamhet fungerar så pass effektivt som den gör trots domarbristen, men framhåller risker med att verksamheten är beroende av pensionerade domare för att fungera väl. ChefsJO ser anledning att fortsatt ägna frågan om svårigheter att rekrytera ordinarie domare särskild uppmärksamhet i sin tillsyn över domstolarna.

Tillbaka till inspektionsprotokoll