Inspektion av Pensionsmyndigheten den 7 och 12–14 november 2024
JO:s uttalande i korthet: Inspektionen av Pensionsmyndigheten, kontoret i Luleå, visade att verksamheten bedrivs på ett i huvudsak bra och rättssäkert sätt. Det finns dock fortfarande exempel i ärendehandläggningen som inte kännetecknas av god förvaltning. En stor del av ärendena om efterlevandeförmåner handlades helt automatiserat och snabbt. Att vissa ärenden behövde hanteras manuellt berodde i regel på att kompletterande uppgifter hämtas in. I de manuellt hanterade ärendena om efterlevandestöd förekom en inledande passivitet på minst tre månader, vilket gjorde att handläggningen fördröjdes i onödan. Det förekom även fall där ärendena efterlevandestöd och barnpension blev liggande utan åtgärd en tid efter att det konstaterats att vissa utredningsåtgärder behövde vidtas. Den vanligaste orsaken till att handläggningen drog ut på tiden var att ärendena hölls öppna i avvaktan på att svar från utländska myndigheter skulle komma in så att ett sammanfattande beslut kunde fattas.
Det var positivt att se att den enskilde i flera av ärendena som hade dragit ut på tiden hade underrättats om väsentlig försening enligt 11 § förvaltningslagen (2017:900). Myndigheten har dock anledning att överväga om inte underrättelserna i flera fall måste skickas ut tidigare än vad som nu sker.
Besluten i omprövningsärendena var i regel tydligt disponerade och väl motiverade, men det förekom fortfarande beslut där den avgörande delen av motiveringen och de regler som legat till grund för beslutet fanns i informationsavsnittet, vilket JO tidigare har varit kritisk till.
I protokollet framför JO även synpunkter på hur Pensionsmyndigheten använder uttrycket ”samlad bedömning” i sina beslut. JO kommenterar även tillämpningen av de bevisregler i socialförsäkringsbalken som rör försvunna personer.