Tillbaka till inspektionsprotokoll

Inspektion av Statens institutionsstyrelse, det särskilda ungdomshemmet Rebecka, den 17 och 18 februari 2026

JO:s uttalande i korthet: JO genomförde den 17 och 18 februari 2026 en inspektion av Statens institutionsstyrelse, det särskilda ungdomshemmet Rebecka. Inspektionen omfattade hemmets tillämpning av bestämmelserna om de särskilda befogenheterna avskiljande och vård i enskildhet (15 c och 15 d §§ lagen [1990:52] med särskilda bestämmelser om vård av unga).

Det allmänna intrycket av hemmets tillämpning av bestämmelserna var gott, särskilt handläggningen av de ärenden där beslut hade fattats under den senare delen av år 2025 och under år 2026. Ärendehandläggningen framstod i huvudsak som välfungerande. Det uppmärksammades dock ett antal brister som ingav viss oro från ett rättssäkerhetsperspektiv. I flera av de granskade ärendena framgick det inte av dokumentationen att beslut om avskiljande hade fattats eller vilka omständigheter som hade legat till grund för att den unge fortsättningsvis skulle vårdas i enskildhet. Det framkom även att olika händelser, t.ex. självskador, inte kunde dokumenteras på ett korrekt sätt på grund av brister i ärendehanteringssystemet. Vid inspektionen noterades också ett antal ärenden där den unge hade avskilts i ett utrymme som inte var utformat för det ändamålet.

Vidare gick det i beslut om vård i enskildhet i regel inte att utläsa vilka mindre ingripande åtgärder som hade övervägts eller varför åtgärden var proportionerlig. JO:s intryck var att vård i enskildhet alltför ofta tillämpades som om den endast var en vårdform och över huvud taget inte en tvångsåtgärd. Det uppmärksammades även att ett antal beslut om vård i enskildhet saknade konkreta och individualiserade bedömningar av barnets bästa.

I några fall anser JO att det särskilda ungdomshemmet ska kritiseras för bristerna i handläggningen.

Tillbaka till inspektionsprotokoll