Arbetsförmedlingen har fortfarande stora problem med tillgänglighet och service

JO Thomas Norling har tidigare kritiserat Arbetsförmedlingen för bristande tillgänglighet och service via telefon och chatt. En ny granskning visar att problemen kvarstår och Arbetsförmedlingen får allvarlig kritik för bristerna.

JO konstaterar att Arbetsförmedlingen har haft omfattande problem med tillgängligheten under en lång tid och att det inte har skett någon förbättring sedan det tidigare kritikbeslutet. Tvärtom har tillgängligheten försämrats sedan dess.

– Telefoni och chatt är viktiga kontaktvägar eftersom en stor del av kontakterna mellan de arbetssökande och Arbetsförmedlingen sker på de sätten. Om arbetssökande inte kan nå myndigheten snabbt och enkelt riskerar de att gå miste om stöd för att komma ur sin arbetslöshet. Jag ställer därför höga krav på tillgängligheten via telefon och chatt, säger JO Thomas Norling.

Under 2023 fick Arbetsförmedlingen kritik av JO för brister i tillgänglighet och service. Efter beslutet fortsatte det komma in anmälningar som rörde de frågorna. JO Thomas Norling beslutade därför att inleda en ny granskning och begärde in uppgifter från myndigheten om hur tillgängligheten via telefon och chatt hade sett ut mellan november 2023 och november 2024. Utredningen visade att endast drygt hälften av de arbetssökande som ringde kom fram till en handläggare och att många av dem fick vänta orimligt länge. Tillgängligheten via chattfunktionen var också anmärkningsvärt låg, nästan 90 procent av de arbetssökande som försökte chatta nådde inte fram.

– Det är fullständigt oacceptabelt. Enskilda har fått ta konsekvenserna av att Arbetsförmedlingen inte har lyckats åtgärda den bristande tillgängligheten, vilket inte är rimligt. Det är viktigt att myndigheten skyndsamt kommer till rätta med problemen, säger JO Thomas Norling.

Arbetsförmedlingen får allvarlig kritik för bristerna. JO Thomas Norling uttalar att han kommer att följa utvecklingen i sin tillsyn och han skickar också en kopia av sitt beslut till regeringen för kännedom.

Om JO

JO granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras verksamhet. Ett särskilt fokus finns på sådana regler som rör människors rättigheter i förhållande till det allmänna. JO arbetar både med att utreda anmälningar från enskilda personer och undersökningar på eget initiativ. Det finns fyra justitieombudsmän som väljs av riksdagen. Ombudsmännen har olika ansvarsområden och är helt självständiga i sitt arbete och i sina beslut.

Presskontakt

Vår presstjänst hjälper gärna dig som journalist med information eller att komma i kontakt med rätt person på myndigheten. Presstelefonen har nummer 08-786 65 00 och är bemannad vardagar 8.30-16.30.

För övriga frågor kontakta vår växel på telefon 08-786 51 00 vardagar 09.00-11.30 och 13.00-15.00. Du kan även kontakta oss via e-post justitieombudsmannen@jo.se.

Pressbilder

Publicerat: 2025-05-28