Tillbaka till söka beslut

Uttalanden om Inspektionen för vård och omsorgs hantering av uppgifter som enskilda lämnar till myndigheten om brister eller missförhållanden inom socialtjänsten och i verksamhet enligt LSS

Enskilda har möjlighet att lämna uppgifter till Inspektionen för vård
och omsorg (IVO) om brister eller missförhållanden inom socialtjänsten och i verksamhet enligt LSS. Enligt IVO finns det inte någon skyldighet för myndigheten att initiera ett ärende i samband med att sådana uppgifter lämnas. IVO informerar den enskilde om att han eller hon inte kommer att få någon annan återkoppling än en
bekräftelse på att myndigheten tagit emot uppgiften.

I beslutet konstaterar JO att det inte finns några bestämmelser om att IVO är skyldig att ta emot klagomål från enskilda när det handlar om socialtjänst eller verksamhet enligt LSS. Detta kan jämföras med den lagfästa klagomålshanteringen som finns när det gäller hälso- och sjukvård. IVO:s nuvarande hantering av inkommen information
står således inte i strid med några bestämmelser om hur myndigheten ska bedriva tillsyn. Inte heller från rättssäkerhetssynpunkt finns anledning att anse att lämnade
uppgifter medför att ett ärende inleds hos IVO.

JO uttalar ingen kritik mot IVO i beslutet.

Tillbaka till söka beslut