Senast webbpublicerade beslut

  • Beslutsdatum:2017-11-21 Diarienummer:7470-2016

    Kritik mot Läkemedelsverket för brister i annonseringen av lediga tjänster

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2017-11-20 Diarienummer:7313-2016

    Kritik mot en skolsköterska vid Karolinerskolan i Melleruds kommun bl.a. för att hon genomfört en hälsokontroll av en elev utan att först kontakta elevens vårdnadshavare

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2017-11-20 Diarienummer:3283-2016

    Kritik mot Skärholmens stadsdelsnämnd, Stockholms kommun, för att ha lämnat ett intyg till en förälder som föräldern skulle åberopa i ett passärende

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2017-11-20 Diarienummer:1704-2017

    Kriktik mot Kriminalvården, häktet Malmö, för behandlingen av en underårig intagen

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2017-11-17 Diarienummer:1089-2016

    Initiativ angående situationen för intagna i anstalt med medföljande barn samt för gravida intagna i anstalt

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2017-11-15 Diarienummer:7750-2016

    Allvarlig kritik mot Kronofogdemyndigheten för brister i myndighetens medelshantering

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2017-11-09 Diarienummer:3522-2016

    Kritik mot Socialnämnden i Örkelljunga kommun för att den inte har kommunicerat med ett ombud

    Dölj information

    Sammanfattning

    En advokat meddelade kommunen att han var ombud för en
    anställd i kommunen när det gällde kommunens åtgärd att bl.a. stänga av den anställde från arbete. Enligt socialnämnden fanns det inte någon rätt för den anställde
    att anlita ett ombud i det aktuella sammanhanget. Myndigheten valde därför att endast kommunicera med den anställde personligen. JO uttalar att det i ett anställningsförhållande kan uppstå en mängd frågor av
    skiftande karaktär och att, om arbetsgivaren är en myndighet, många sådana arbetsrättsliga förfaranden måste ses som handläggning av ärenden enligt
    förvaltningslagen (1986:223). Den arbetsrättsliga åtgärd som det här har varit fråga om, där det finns starka rättssäkerhetsskäl, har enligt JO varit av den karaktären att
    förfarandet ska betraktas som ett ärende i förvaltningslagens mening. Bestämmelsen i
    9 § förvaltningslagen om rätt att anlita ett ombud var därmed tillämplig. Den anställde hade därför rätt att anlita ett ombud i saken. JO konstaterar att om ett ombud finns är
    det i första hand ombudet som myndigheten ska ha kontakt med. Alltså ska även kommunikation i ärendet ske via ombudet. Socialnämnden får kritik för att den inte har
    kommunicerat med ombudet.

    Ladda ner beslutet i sin helhet (nytt fönster)

    3522-2016.pdf (99kb)
  • Beslutsdatum:2017-11-09 Diarienummer:2623-2017

    Kritik mot Socialnämnden i Ekerö kommun för att en orosanmälan har lästs upp i dess helhet för ett barn

    Läs mer
Sök beslut