Senast webbpublicerade beslut

  • Beslutsdatum:2022-09-26 Diarienummer:4751-2021

    Anmälan mot Kriminalvården, anstalten Umeå, angående möjligheten till permission under covid-19-pandemin

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2022-09-22 Diarienummer:1211-2021

    Uttalanden med anledning av att polisen genomfört en kroppsbesiktning (urinprovstagning) i den misstänktes bostad

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2022-09-15 Diarienummer:7811-2021

    Arbetsförmedlingen får allvarlig kritik för handläggningen av ett ärende om lönebidrag

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2022-09-15 Diarienummer:4911-2021

    Pensionsmyndigheten kritiseras för alltför passiv handläggning i ärenden där beslutsunderlag behöver hämtas in från utlandet samt för långsam handläggning och bristande information i ett ärende om pension med utlandsanknytning

    Dölj information

    Sammanfattning

    En kvinna som ansökte om allmän pension hade tidigare arbetat i
    Tyskland och Österrike. För att beräkna hennes pension behövde
    Pensionsmyndigheten underlag från tyska respektive österrikiska myndigheter. Pensionsmyndigheten skickade begäran om uppgifter till de utländska myndigheterna och lade ärendet på bevakning i tre år. Under tiden beviljades kvinnan pension genom ett interimistiskt beslut. Uppgifterna från Österrike kom in till Pensionsmyndigheten
    först efter två och ett halvt år. Sammanlagt fick kvinnan vänta i tre år innan hon fick ett slutligt beslut om pension.

    I beslutet kritiserar JO Pensionsmyndigheten för den långa och passiva handläggningen. JO konstaterar att fördröjningen berott både på den långa handläggningstiden hos de utländska myndigheterna och på Pensionsmyndighetens egen passivitet. JO är mycket kritisk till Pensionsmyndighetens rutin att regelmässigt sätta en bevakningstid som innebär att myndigheten under tre år inte tar några initiativ
    för att driva ärendena framåt. Pensionsmyndigheten är skyldig att försöka påverka de utländska myndigheterna så att de ärenden som Pensionsmyndigheten är ansvarig för, kan avgöras inom rimlig tid. JO är även kritisk till att kvinnan inte fick information om den väsentliga förseningen. Skyldigheten enligt 11 § förvaltningslagen gäller i
    förhållande till varje enskild part. Generell information på myndighetens webbplats är inte tillräcklig.

    Ladda ner beslutet i sin helhet (nytt fönster)

    4911-2021.pdf (134kb)
  • Beslutsdatum:2022-09-14 Diarienummer:3622-2021

    Försäkringskassan får allvarlig kritik bl.a. för långsam handläggning i ärenden om assistansersättning och för att vid upprepade tillfällen inte ha skickat handlingar till den enskildes ombud

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2022-09-14 Diarienummer:6898-2021

    Kritik mot Integritetsskyddsmyndigheten för handläggningen av en begäran om att få ta del av allmänna handlingar och för brister i serviceskyldigheten

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2022-09-12 Diarienummer:9396-2021

    Kritik mot Kriminalvården, anstalten Skänninge, för att en intagen fick felaktig information om möjligheten att genomgå allergiutredning i anstalten

    Läs mer
  • Beslutsdatum:2022-09-12 Diarienummer:1406-2021

    Kritik mot Kriminalvården, frivården Sollentuna, för att ha överträtt repressalieförbudet i förhållande till en anställd som använt sin yttrandefrihet på Facebook

    Läs mer
Sök beslut