Långa handläggningstider hos Migrationsverket

JO Per Lennerbrant har i fyra olika beslut granskat Migrationsverkets handläggningstider i ärenden om medborgarskap, asyl och uppehållstillstånd på grund av anknytning

Bild på JO Per Lennerbrant Fotograf: Foto: Pernille TofteJO Per Lennerbrant. (foto: Pernille Tofte)

Utgångspunkten för granskningen har varit att den kraftiga ökning av migrationen som inleddes under andra halvåret 2015 har klingat av och att Migrationsverket har haft tid att anpassa sin verksamhet efter de nya förhållandena. Trots att det fortfarande kan finnas vissa kvardröjande effekter går det enligt JO:s mening inte längre att ursäkta långa handläggningstider hos Migrationsverket med hänvisning till den situation som uppstod 2015.

JO kritiserar Migrationsverket för långsam handläggning i samtliga granskade ärenden och för passivitet under handläggningen i de flesta av ärendena.

JO gör i ett av besluten uttalanden om Säkerhetspolisens handläggningstider i ärenden som remitterats från Migrationsverket.

Med anledning av det som Migrationsverket och Säkerhetspolisen har uppgett om bl.a. behovet av resurser överlämnar JO sina beslut till Justitiedepartementet för kännedom.

– Långa handläggningstider hos Migrationsverket har under en lång tid varit föremål för ett mycket stort antal klagomål hos JO. Om inte kraftfulla åtgärder vidtas befarar jag att de långa handläggningstiderna hos Migrationsverket blir ett normalläge. Det finns därför anledning att känna oro över situationen, säger justitieombudsmannen Per Lennerbrant i en kommentar till granskningen.

För mer information kontakta föredragande Helena Tyni, 08-786 50 72, helena.tyni@jo.se

Läs hela besluten

Senast uppdaterad 2021-01-21